Desimber in Suriname. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu Desimber in Suriname. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu

Desimber in Suriname.

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

14 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Het Sinterklaasfeest is weer voorbij, Afgelopen weken veel verschillende kleuren Pieterbazen voorbij zien komen…Geel, Groen, bruin, Blauw en Blank. In Huize Margaretha hebben we het ook gevierd en het was gezellig. Nu op naar kerst. Lastig, in de kerststemming te raken als het zo warm is. Het verschil met augustus is dat er wat meer regen valt, er kerstverlichting in de bomen zit en af en toe staat er ergens een oplichtende kerstboom, kerstman of rendier. De koloniale huizen in het centrum zijn mooi verlicht, maar aan de omgeving verandert er niets. Het wordt niet eerder donker, het wordt niet later licht, de bladeren vallen niet bruin of geel van de bomen. Ze blijven groen en bloemen blijven bloeien. Ok, de bomen zitten niet meer vol met mango’s en sinaasappels. Die tijd is geweest…Die komen er over een paar maandjes weer aan. Kokosnoten zijn er nog in overvloed.
Nu het weer december is wordt er weer volop gesproken over de decembermoorden. Het proces rondom deze hele zaak willen ze in maart van start laten gaan en er schijnt al een NAVO-schip voor de kust te liggen omdat het niet verstandig is het proces op het vaste land te houden. Desi zelf heeft gevraagd of het hele proces niet buiten de rechters om geregeld kan worden en vindt dat het allemaal niet nodig is. Het zal mij niet verbazen dat hij het nog voor elkaar krijgt ook…Het duurt immers al 24 jaar.
De Surinamers zelf hoor je er weinig over, ze maken van December een gezellige maand. Veel lekker eten en feestjes. Wij hebben vanuit de Huber Stg de 21e een kerstviering met alle pupillen en ze krijgen dan cadeautjes. De cadeautjes komen van donateurs uit Nederland. Oud speelgoed waar niet meer mee gespeeld werd, maar er zit ook nieuw speelgoed tussen en ondergoed, lakens of af en toe wat kleren. Jammer genoeg had iemand vorig jaar kleren en snoep gedoneerd…dit hebben ze hier een jaar bewaard zonder te weten dat er snoep in zat dus het was inmiddels gesmolten en dus de kleren vol met gesmolten snoep.
Afgelopen zaterdag met kinderen van Huize Samuël naar de dierentuin geweest. Het was zeker geen Noorder Dierenpark Emmen… Tijgers die gefrustreerd rondjes lopen in hun te kleine hokken. Vogels die maar gaan lopen omdat ze geen ruimte hebben om te vliegen, Kwata’s (Slingerapen) die met z’n zessen op 10 vierkante meter aan het gaas slingeren. Het geheel oogt eerder op een kinderboerderij of speeltuin en daaromheen een aantal hokken met daarin de “wilde” dieren.
De kinderen vonden het geweldig. Laten enthousiast alle beesten zien, nemen m’n net geleende paraplu over die ik net te laat terugnam (sorry), veroveren m’n fototoestel en als resultaat heb ik allerlei mooie foto’s van de grond, vingers in close-up en vage beelden van lachende kinderen. Het was een leuke ochtend en we zullen vast en zeker nog vaker een uitje met ze doen.
De komende weken komen er nog wat feestjes bij. DJ Jean komt optreden op White Beach en het Bommelfeest natuurlijk. Oud en Nieuw welteverstaan. Volgens de Surinamer het feest van het jaar. Iedereen is op straat en die straten staan vol met rook en het feest duurt niet alleen de nacht van de 31e maar gaat 2 dagen door.
De decembermaand is normaal gesproken een maand die je veel met familie en vrienden doorbrengt, ideale maand dus om last te krijgen van heimwee. Gelukkig heb ik er niet zoveel last van en biedt Suriname veel, nieuwe en mooie alternatieven.

• 15 December 2006 - 12:47

Anja:

Heey marcel, Leuk man die activiteiten. Ik had een paar vraagjes: had jij ook visum voor 2 maanden en zo ja ging het goed met verlengen? Heb jij ook malariapillen? zo ja welke..
    Onze voorbereidingen zijn zo goed als klaar. Ik heb ook heel veel zin om te komen helemaal door je verhalen!! Tot gauw.

Liefs

• 19 December 2006 - 10:07

Kneel:

Weer een mooi verhaal van Mracel. Je krijgt daar een x aantal props voor.
    Groeten Knelis