Trouwe Roël, Shaggy en de Jodensavanne! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu Trouwe Roël, Shaggy en de Jodensavanne! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu

Trouwe Roël, Shaggy en de Jodensavanne!

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

19 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Wat zullen we vanavond gaan doen? Pokeren? Hangmateren? DVDtje kijken? Weet je wat…We gaan poolen. Zo gezegd, zo gedaan. Samen met Peter en Inge zijn we van De Margarethalaan naar Margarita’s gegaan om daar te gaan poolen. We speelden, zonder we het wisten, aan een doordraaitafel en zodoende spelen we de hele tijd tegen iemand anders. Fanatieke Surinamers die wel weten hoe ze via de banden de ballen in de pockets moeten krijgen. Desalniettemin weten we toch enige weerstand te bieden en was het een leuk avondje poolen. Éénmaal buiten, staan we op de taxi te wachten en komt er iemand op ons af. “Goedenavond, aangenaam; Roël Trouw, Altijd trouw” “ Ook aan je vrouw?” “Nee, mann..” Hij heeft een mooi schilderij in zijn hand en biedt hem aan voor 150,- SRD. Ik vindt het een mooi schilderij, maar toch wat te duur. Ik voelde dat ik geluk had na het poolen dus deed een laag bod op het schilderij. Roël voelt dat hij wat kan verkopen, en doet een “vriendelijk bod” Ik biedt nog eens lager en zeg dat mijn taxi eraan komt. Roël denkt na en gaat akkoord. Opeens heb ik een schilderij in mijn hand met 3 hardwerkende Surinaamse vrouwen. Hij hangt nu aan de muur en heeft mijn slaapkamer wat opgevrolijkt. Mijn eerste surinaamse souvenir!
Zoals ik al zei in mijn vorige update, December is een feestmaand en ook Telesur, de surinaamse telefoon provider, viert zijn 25 jarig bestaan. Hij vernieuwt zijn logo en gaf een groot feest op het onafhankelijkheidsplein. Half Paramaribo is samen gekomen om naar de optredens te kijken. Als hoofdact heeft Telesur een oud bekende ingehuurd. “Mr. Boombastic” Oftewel, Shaggy! Mr. Lova Lova heeft er zin in deze avond en staat zo 2 uur op het podium zijn welbekende hits, samen met live band, op te voeren. Als extra, want we zijn nu toch in de Cariben, laat hij samen met Blackman nog wat Bob Marley ten gehore brengen. Kortom: een super optreden en nu we toch in de stemming zijn, toch nog maar even een bezoekje aan “Starzz” brengen. Omdat ik toch een beetje moe was en op de brommer in het centrum was, maar niet zo lang gebleven. Mijn brommer heeft de laatste tijd al wat opstartproblemen en ik vreesde voor het starten in het centrum waar het druk was op straat. En ja hoor, de brommer had er geen zin in. Het lawaai van het opstarten wekt natuurlijk de nieuwsgierigheid van de Surinaamse bevolking en binnen een minuut staan er 10 Surinamers om Inge en mij. Ze bieden allemaal hun hulp aan en zo gaat mijn brom van de één naar de ander en kijk ik toe hoe ze alle kraantjes, plugjes en handeltjes nagaan om de brommer weer op gang te krijgen. 10x wordt me gevraagd of er olie in zit, 10x wordt me gevraagd of hij op het contact staat, 10x wordt me gevraagd of de plug ok is. 30x antwoord ik: “Ja”. Als ze het niet voor elkaar krijgen zijn ze ook zo weer weg en na een half uur staan ik en Inge er weer alleen voor. Toch krijgen we nog hulp van “De Badmeester” (ons vaag bekend van het zwembad) uiteindelijk heeft de brom weer wat power en zijn we, toch nog laat, wat niet helemaal de bedoeling was, weer op weg naar huis.
De volgende ochtend moeten we er weer vroeg uit voor een dagtripje naar de Jodensavanne. Een plek in Suriname waar, zoals de naam al aangeeft, de joden zich in de koloniale tijd hebben gevestigd. Er staat nog een oude synagoge die het na een aantal decennia, van verwaarlozing, binnenlandse oorlog, en roekeloosheid, heeft begeven en bijna tot de grond is afgebrokkeld, maar de locatie is prima. Een steiger aan de rivier, een kleine gifkikker met felle gele strepen, een grote pan waar vroeger in gekookt werd met daarnaast een oud kanon (Nee, daar werd niet mee geroerd zoals iemand wijs dacht op te merken). Na het bezoek aan de Synagoge, gaan we verder om nog even van het weer te genieten en af te koelen in het verfrissende oftewel koude “Blaka Watra”. Een kleine stroming van zwart binnenland water.
Het regenseizoen doet zijn naam momenteel even geen eer aan en gunt ons warme, droge dagen en spaart waarschijnlijk zijn regen even op om straks weer een week of langer los te barsten. Tot die tijd is het weer genieten en no spang of je droog thuis komt na je stage.
Er is No Spang als de zon schijnt. (Terwijl ik dit typ barst er weer en bui los…Switi Sranan)

  • 19 December 2006 - 17:37

    ParamariBos:

    Sorry, even geen fotoruimte meer, foto's volgens snel...

  • 19 December 2006 - 18:32

    Harma:

    Tof marcel! Ik heb ook een vraag.... Kan ik vast wat zooi met de post naar jou versturen zodat ik dat vast heb als ik in suriname aankom? Groetjes

  • 19 December 2006 - 18:49

    DJ:

    tsja... dan had je Niels zijn vespa met uitgeboord blokje maar moeten kopen!!

  • 19 December 2006 - 19:08

    Matti:

    Geniet maar weer lekker van ut zonnetje. Het is hier koud en nat en vies.... Ik mis jullie en wil terug!!!!!!

  • 20 December 2006 - 18:38

    Aileen:

    Hé lieverd!! Word helemaal blij van je verhaaltjes!! Zie het allemaal zo voor me.. Hele fijne feestdagen toegewenst, maak er wat moois van met z'n allen..
    Dikke zoen vanuit koud, druilerig Nederland..

  • 21 December 2006 - 10:02

    Kneel:

    De brommer die iedere sjap - zonder stress - start. Vespa.

  • 21 December 2006 - 20:19

    Janny Buruma:

    hey the website was nice to see!

  • 22 December 2006 - 02:57

    Hinke:

    Hey,
    een meter snow hier in alberta
    Ik denk dat paramaribo
    toch ook wel een keer wat voor mij zou zijn
    Merry christmas and a happy new year

  • 22 December 2006 - 07:52

    Anniek:

    Heyhey, Poehpoeh. Ik ben zo stuk! Echt niet normaal. Gisteren van half acht tot kwart over 7 in het ziekenhuis zitten rennen. En daarna moet je nog reizen eten en je sociale leven op peil houden. Dus kort nachtje. Na de vakantie toch maar een andere strategie bedenken voor mn slaap. Maar gelukkig ben ik wel weer beter. Heb mn eerste patient opgenomen, dus die stress is een stuk minder. Maar na vandaag vakantie! En vanavond mn verjaardag vieren.

    xxx anniek

    PS. Ik heb maar even snel hier mn reactie gegeven, want zoals je wel gemerkt hebt, heb ik niet veel tijd voor mailtjes ed.

  • 24 December 2006 - 16:10

    Annika:

    Hey!

    Ik ben benieuwd hoe mn verjaardag op white beach was! Ik heb net de kersttoetjes voor morgen gemaakt. Heb dus lekker vakantie. Zit alleen wel even de sneeuw uit de lucht te hopen voor volgende week.

    xxx

  • 24 December 2006 - 16:34

    Anneloes:

    Hey Marcello, ziet er gaaf uit allemaal daar! Het je het naar je zin.. Ik ben erg blij dat anniek je playstation mag lenen, heb getekkened :D was zo vet, een heel veel friends gekeken. Maar wat hoorde ik, ben je naar shaggy geweest..MR BOMBASTIC MSTR Lovahlovah, OEH BOY I LOVE YOU SO echt cool! ben jaloers, fijne kerst! xxx anneloes

  • 25 December 2006 - 13:06

    Mathilde:

    hele fijne en gezellige feestdagen toegewenst!! maak er wat leuks van met elkaar en geniet van de vrije dagen!! en alvast een heel gelukkig en gezond nieuwjaar toegewenst!!
    brasa en bossie matti

  • 02 Januari 2007 - 11:03

    Miranda Wobbes:

    Jeetje, wat leuk om jou verhalen te lezen. Wat een belevenissen daar!! Hierbij wil wij jou ook nog een gelukkig en gezond 2007 toewensen!! Nog veel plezier daar... en ik zal eens vaker op je site kijken. Leuk hoor...!! groetjes ook van de rest van de familie!! groetjes Miranda en Christiaan.

  • 24 Mei 2015 - 00:14

    Arline:

    Leuk verslag. Afgelopen maandag 18 mei
    2015 Roel trouw helaas overleden, de strijd tegen kanker heeft hij niet gewonnen. Zijn vrouw is in januari jl ook aan een andere vorm van kanker overleden. Hij is donderdag 21 mei jl naar zijn laatste rustplaats gebracht. Als je in de gelegenheid bent, zou je een foto van je schilderij op zijn Fb page willen plaatsen als een ode aan de Rembrandt van Suriname, zoals hij zichzelf noemde. Alvast bedankt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Marcel

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 36641

Voorgaande reizen:

23 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: