10Maanden Sranan… - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu 10Maanden Sranan… - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu

10Maanden Sranan…

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

11 Juli 2007 | Suriname, Paramaribo

10 maanden zijn verstreken en het einde nadert, de mooie momenten worden mooie herinneringen, van de blauwe generaal naar de blauwe ratelslang tot de blauwe hunchback.
Er is nog veel te zien en veel te ontdekken hier in het mooie Suriname, maar het is enkel nog een kwestie van dagen. Niet langer meer maanden in het vooruitzicht, niet langer nog spreken over weken te gaan.
Het houdt ooit eens op. Daar was ik me de eerste week al wel bewust van.
Niet langer nog kolibries in de tuin. Hagedissen in het gras. Papegaaien in de lucht.
De mooie gebouwen, de vervallen gebouwen, de kuilen en gaten. “Step back to reality, woops there goes gravity”. Het is niet erg, het is alleen erg jammer. Vele ervaringen opgedaan hier en goede herinneringen om aan terug te denken. Reden genoeg om nog eens terug te komen en reden genoeg om verder te gaan.
Het hele jaar lang groen om me heen waar ik als wereldvreemd groentje mijn ogen op uitkeek. Geen bruine bladeren die van de bomen vallen. Bananenbomen, kokosnoten langs de weg gevallen van de boom die er boven staat. Tja, de kokos valt niet ver van de palm.

Vandaag de laatste dag van stage gehad. Ik heb het goed afgerond. Met een 7 en daar ben ik tevreden mee, want de stage was toch het zwaarste van dit jaar. Het was niet geheel mijn ding, maar heb er wel veel uit kunnen halen en voldoende ervaring opgedaan. Nu nog eventjes de vakantie vieren. Het binnenland nog éénmaal verkennen. De groene omgeving in me opnemen. De sula’s ondergaan. De geluiden aanhoren en de wereld ervaren als een groot schilderij waar je nooit op uitgekeken raakt. Waar je zelf onderdeel van uitmaakt.
Normaal gesproken kijk je uit naar twee weken vakantie, maar nu lijkt twee weken zo kort. Nog zoveel te doen om in die 14 dagen te proppen. Het lijkt wel twee weken Nederland voor ik vertrek naar Suriname. Geen zin om uit te slapen, zonde van de tijd en geen zin om vroeg te gaan slapen, zonde van de tijd.

Suriname is op zijn eind, het is goed geweest, het is mooi geweest. Geen zin om te vertrekken. Ik wil hier nog wel eens 10 maanden doorbrengen, maar aan de andere kant ook zin om familie, vrienden en collega’s weer te zien. Dingen te regelen die geregeld moeten worden. Even weer een bakra in het westen zijn, Ik kom er niet onderuit en ga het met geheven hoofd tegemoet.
Zoals Paul Citroen ooit eens zei: “De zin van het leven is dat je er zin in hebt…” Nederland tot snel!

  • 11 Juli 2007 - 20:00

    Anniek:

    Vind het bijna lullig om te zeggen, maar ik heb er wel zin in dat je er weer bent :)

  • 11 Juli 2007 - 20:47

    Antje D:

    Hey bro!
    Ik heb er ook zin in je weer te zien!

  • 11 Juli 2007 - 20:47

    Antje D:

    En Mark en Jack ook!

  • 12 Juli 2007 - 00:22

    Lisanne:

    Hee marcel,

    Bij toeval kom ik je site tegen (ik heb zelf ook een eigen site: lisannedebarse.waarbenjij.nu) maar wat een leuk bericht zeg! Echt goed geschreven!! Ik kan me voorstellen dat 14 dagen vakantie in Suriname erg kort is als je over de laaaange en slechte bauxietwegen naar het binnenland wil. Geniet er maar van zolang het nog kan!

    Groetjes,
    Lisanne (via huberstichting)

  • 12 Juli 2007 - 14:09

    Guest:

    Hi,
    Je bent echt cool. En knap dat je 10 maanden lang in mijn land hebt volgehouden! Je zal wel versurinaamst zijn!
    Geniet van je laatste dagen hier en succes met alles hierna.

    Groetjes, Guest

  • 15 Juli 2007 - 16:31

    Eva:

    Geniet deze laatste dagen!! Jij en de andere matties hebben deze vakantie wel verdiend. Tot in nl, liefs eef.

  • 21 Juli 2007 - 17:48

    Reneger:

    Zoals een bekende filosoof al eens zei: "Aan alles komt een einde...".

    P.s Clarence nog gesproken??

  • 21 Juli 2007 - 22:12

    Jaap:

    Dat word weer bij moeke aan toafel aardapels eetn

  • 23 Juli 2007 - 18:51

    Sjouke:

    He Marcel,

    Heb de afgelopen tijd altijd mogen genieten van je verhalen! Kon echt merken dat je enorm hebt genoten! Ik vind het sowieso mooi dat de stage ook goed is afgerond! Kan de blauwe generaal niet mee na NL? Misschien dat Foekje hem nog kan opvoeren.. Ik zie je binnenkort wel weer! Kunnen wel een keer een terrasje pakken ofzo. Alvast een goede terugreis gewenst!

    Groeten Sjouke

  • 28 Juli 2007 - 12:45

    Selwyn:

    Mooi verhaal. Ik heb er van genoten. hoe kom je aan die Villa margaretha? Die wil ik huren. Ik ga in december voor 4 weken naar Suriname. graag je reactie marcel

  • 31 Juli 2007 - 15:26

    Peter-Jan:

    Terug in Nederland! En al een kamer gevonden? Heb met veel plezier al je verhalen gelezen. Hopelijk komt er nog een vervolg op dit avontuur! Marcel, tot snel!

  • 21 Augustus 2007 - 06:03

    José:

    Het is wat laat en het is via een wat rare weg maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik heb helemaal geen gegevens van je, dus vandaar even zo :D In friesland zegt men; better let os net. How u doin? Inmiddels volledig met beide beentjes in het bruisende groningse leven? Hoop je weer is te zien!
    Liefs, José de Jager

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Marcel

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 1440
Totaal aantal bezoekers 36657

Voorgaande reizen:

23 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: