Goed Galibi en een heldere hemel. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu Goed Galibi en een heldere hemel. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marcel Bos - WaarBenJij.nu

Goed Galibi en een heldere hemel.

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

25 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

Versleten slippers, haren vol met zand, mijn rug heeft de vorm van een hangmat aangenomen. Alle tekenen dat het een heerlijk weekend was. Een extra lang weekend nog wel want de Hindoes en Moslims hadden feest. Vrijdag lichtjesfeest voor de Hindoes en maandag suikerfeest van de Moslims i.v.m. het afronden van de ramadan. Niet dat ik er veel van meegekregen heb (behalve een lekker brood van stage) want ik zat op Galibi. Mooi Galibi. Relaxed Galibi. Heerlijk Galibi.
Galibi: Een zanddorp op de hoek van Suriname, bewoont door indianen (verwacht geen traditioneel geklede roodhuiden in wigwammen). Alleen bereikbaar via het water. Er is geen weg naar Galibi. Dit zou wel gebeuren, 20 jaar terug, maar toen in 1986 de oorlog uitbrak is het er nooit van gekomen. Nu willen ze het niet meer om geen buitenstaanders te trekken. Leeft van visserij, mango’s en kokosnoten. De indianenstam van Galibi, de Caribs, is 1 van de 4 stammen van Suriname. Januari t/m augustus is schildpaddenseizoen en komen de schildpadden massaal op het strand om eieren te leggen). Uitkijk op de Surinamerivier en Atlantische oceaan en aan de overkant ligt Frans-Guyana.(Dat was Galibi in een notendop) In Frans Guyana hebben we ook nog even een kijkje genomen. En het was leuk weer even wat euro’s te zien. Auto’s die rechts rijden. Franse auto’s in plaats van Japanse zoals in Suriname. Op het eerste oog leek dit land het prima te redden met hulp van Le France. Het deed mij afvragen: “Wat als Suriname niet onafhankelijk was geweest?” Maargoed dat was slechts een kort bezoekje over de grens waarna wij nog een stuk verder over de rivier moesten met 2 bootjes (elke boot 12 personen). Dit was een mooie tocht met aan beide kanten van de rivier de dichtbeBOSte jungle, maar wat het nog wat bijzonderder maakte was dat we de grootste stortbui, die ik hier (of in Nederland) heb meegemaakt, over ons heen kregen. Een 2uur durende reis over het water viel voor de helft in de regen en onweer. Bij aankomst was ik al wel weer droog. Geen probleem dus.
Maar wat deden wij er dan als er toch nog geen schildpadden te zien zijn? Niks eigenlijk. Heerlijk gegeten, gebarbecued, groot kampvuur gemaakt, in zee gezwommen tussen de vliegende vissen. Gehangen en geslapen in de hangmat en gelachen om Dino de dronken indiaan.
Even kennis gemaakt dus met Suriname buiten Paramaribo om en dat beviel me prima. In het volgende halfjaar ligt Galibi ook zeker in de planning om even een bezoekje te doen. Dan voor de schildpadden, de sterren...dat zijn er miljarden. Nog nooit zoveel gezien. Aangezien Galibi alleen tussen 19uur en 23uur voorzien is van stroom was er dus totaal geen lichtvervuiling en boven het water geen wolkje aan de lucht. En natuurlijk weer lekker slapen in de hangmat...Maarja dat kan nu ook. Die hangt nu aan onze veranda.

  • 26 Oktober 2006 - 08:23

    Harma:

    Jeee marcel, wat ontzettend gaaf! En de foto's... tis dat ik al een beetje verliefd was op Suriname, nu is het helemaal erg! Tot snel! Groetjes

  • 27 Oktober 2006 - 17:25

    MAMA:

    WAUW!!!!!!

  • 28 Oktober 2006 - 06:11

    Anja:

    Heey marcel.. Echt leuk man zo raak ik al meer in de stemming! Maar die regen bevalt me eigenlijk nog niks.
    Heb je trouwens al dingen die je vergeten bent om mee te nemen??

    Succes nog! Hoest op stage trouwens?
    Liefs

  • 28 Oktober 2006 - 18:48

    Majo:

    Er zijn geen woorden voor, dingen als geweldig of wat leuk zijn niet goed genoeg,ik ben het wel met mama eens, WAUW!!!! ik kom eraan!! (als het kon enzo) Ik wens je nog veel meer plezier dan je al hebt!

    Liefs

  • 29 Oktober 2006 - 20:50

    Jasper:

    Super Marcel,
    je bent erg goed bezig. Hangmatten, waarom zijn we daar toch ooit vanaf gestapt... Afgelopen zaterdag hadden we een P-feest bij Nanne, verkleed als dat begint met een P dus. Paramaribos is door mn hoofd gegaan, maar ik kon het niet praktiseren. Toen ben ik maar pimpelpaars gegaan, alles gesminkt (hoe de freak schrijf je schminken?). Als ik foto's heb stuur ik wel wat. Dinsdag en woensdag mn laatste tentamens van dit blok, en dan eindelijk weer wat ademruimte. Verder gaat het goed, behoorlijk goed.

    Mooi mooi, fijne week gewenst vrind.

    Ps. Bootland... wat retegaaf. Bootland..

  • 30 Oktober 2006 - 15:16

    Marcel Bos Fans:

    Hee Marcel Bos! We hoorden van onze beste vriend Jasper dat je in Parimaribo zit dus we hebben je site gelezen en het klinkt allemaal heel cool! Het is wel saaier met uitgaan en op psy feestjes nu we je nooit meer tegenkomen :)

    Enorm veel kusjes Daphne en Kelly

  • 30 Oktober 2006 - 15:51

    Niels:

    Verdorie Marcel. Wil jij wel eens snel stoppen met het jaloers maken van de -in deze door regen geteisterde polder residerende- blandas? Inderdaad ik maak de zinnen -die ik zometeen door middel van de 'plaats reactie'knop onderaan jouw log plemp- veel te lang om jou zo lang mogelijk puzzelend naar de beeldbuis te laten kijken zodat je ook eens stilstaat bij het feit dat hier geen hangmatten zijn/zon schijnt/schildpadden in het wild leven (muv een of andere bijtschildpad in een natuurgebied-> vraag google).

    Dus.

    Ik bedoel eigenlijk;
    ga zo door en geniet ervan, zo ik ook geniet van jouw verhalen.

  • 30 Oktober 2006 - 18:16

    Jazz:

    Haha kijk nou,
    Kelly en Daphne op je site! How you like them apples, je wordt dus absoluut allom gemist.


    PS. Ik had een 8 op mn laatste tentamen. Dat iedereen die dit bericht leest het even weet.

    Marcel Bos fans united

  • 30 Oktober 2006 - 18:42

    ParamariBos:

    De bijtschildpad van de Donkse Laagten. Dat is toch verrekte interessant. Nederland heeft ook zo zijn bijzonderheden in zijn ongerepte natuur. Onlangs nog een aasetende grote vogel in Boerakker (geen idee hoe de vogel heet, zoek maar op google)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Marcel

Actief sinds 09 Sept. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 36654

Voorgaande reizen:

23 September 2006 - 25 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: